نام کامل: کریستیانو رونالدو دوس سانتوش آویرو

تاریخ تولد:۱۶ بهمن ۱۳۶۴ | ۵ فوریهٔ ۱۹۸۵ ‏(۳۳ سال)

محل تولد: فونچال، مادیرا، پرتغال

نام مستعار:  CR7

پست: مهاجم

قد: 1,85 متر

شماره پیراهن: 7

باشگاه کنونی: یوونتوس


کریستیانو رونالدو دوس سانتوش آویرو که عموما با نام کریستیانو رونالدو شناخته میشود، بازیکن اهل کشور پرتغال است که در حال حاضر برای تیم های یوونتوس و تیم ملی پرتغال  بازی میکند.


زندگی شخصی


کریستیانو رونالدو در ۵ فوریه سال ۱۹۸۵ یا همون ۱۶ بهمن سال ۱۳۶۴در بین خانواده ای فقیر متولد شد.رونالدو خودش در مورد علاقه اش به فوتبال در کودکی می گوید به قدری عاشق فوتبال بوده که اگر توپی رو هم در اختیار نداشته با در هم کردن لنگه جوراب هایش خود رو سرگرم می کرده.

ماریا دوس سانتوس معلم دوران ابتدایی رونالدو در مورد علاقه ی شدید رونالدو به فوتبال می گوید:«به یاد دارم کریس هر وقت اوقات آزادی پیدا می کرد به فوتبال می پرداخت.»


کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو کوچک‌ترین فرزند خوزه دینیس آویرو و ماریا دولورس دوس سانتوس آویرو است. رونالدو برادری به‌نام هوگو و دوخواهر به‌نام‌های آلما و لیلیانا کاتیا دارد. پدرش نام رونالدو را از روی نام رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برگرفته است.


او فوتبالش را در نوجوانی در تیم آندورینها آغاز کرد. بعد از دو سال به ناسیونال پیوست و پس از آن، به باشگاه اسپورتینگ لیسبون ملحق شد. او در این تیم، نظر الکس فرگوسن سرمربی وقت منچستر یونایتد را به خود جلب کرد و در سال ۲۰۰۳ با قراردادی به ارزش ۱۳٫۲۴ میلیون پوند (۱۶ میلیون یورو) به منچستر یونایتد پیوست. او نخستین جامش در منچستر یونایتد را با قهرمانی در جام حذفی سال ۲۰۰۴ به دست آورد.

وی تا سال ۲۰۰۹ با منچستری‌ها هم‌بازی بود و چندین بار جام حذفی و لیگ برتر انگلستان را با آنان فتح‌کرد. او با شیاطین سرخ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، جام خیریه انگلستان و جام باشگاه‌های جهان و هم‌چنین برندهٔ جایزهٔ انفرادی کفش طلای اروپا شد و آرزوی چهل سالهٔ منچستر را برآورده‌کرد. رونالدو در فصل ۰۸–۲۰۰۷، با ۴۲ گل در طول فصل، رکورد ۴۰ سالهٔ تاریخ باشگاه که دست جورج بست با ۳۳ گل بود را شکست. در همان سال، کفش طلای اروپا را با هشت امتیاز جلوتر از مهاجم اسپانیایی، دنیل گویزا کسب کرد.

پدر رونالدو، به دلیل بیماری کبد ناشی از اعتیاد به الکل، در سپتامبر ۲۰۰۵ و زمانی که رونالدو ۲۰ سال داشت، درگذشت.


رئال مادرید در تابستان سال ۲۰۰۹ با قراردادی ۹۴ میلیون یورویی، با کریس به توافق رسید و رکورد گران‌قیمت‌ترین بازیکن فوتبال جهان را شکست.

بزرگ‌ترین موفقیت او در باشگاه رئال مادرید با، فتح لا لیگا و همچنین جام باشگاه‌های اروپا بوده. او در فصل ۱۱–۲۰۱۰، رکورد ۴۰ گل تلمو زارا و ۳۸ گل هوگو سانچز در یک فصل رئال را شکست.

او با به‌ثمر رساندن ۵۱ گل در یک فصل، رکورد تاریخ باشگاه که دست فرانس پوشکاش با ۴۹ گل بوده‌است را شکست. او برترین گلزن تاریخ رئال مادرید در لالیگا است.

رونالدو همچنین اولین بازیکن در تاریخ لالیگاست که در زمین حریف موفق به زدن ۵ گل شده‌است. او پس از لیونل مسی دومین گلزن برتر تاریخ لالیگا است. همچنین رکورددار گلزنی در تاریخ رئال مادرید است. او با ثبت ۳۶ هت تریک، به همراه مسی رکوردار هت تریک لالیگا نیز هست. همچنین با زدن ۱۱۹ گل در لیگ قهرمانان اروپا رکورددار گل زده‌،است.


رونالدو در سال ۲۰۰۳ به تیم ملی پرتغال راه‌یافت و در سال ۲۰۱۰، کاپیتانی تیم ملی‌اش را بر عهده گرفت. او برای تیم ملی فوتبال پرتغال ۱۵۳ بار بازی کرده، ۸۵ گل به ثمر رسانده و ۲۷ پاس گل داده‌است.

رونالدو توانست با هت تریک و زدن سه گل در نخستین بازی تیم ملی فوتبال پرتغال برابر اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ پس از علی دایی(۱۰۹ گل) رکورد فرانس پوشکاش(۸۴ گل) را پشت سر بگذارد و در ردهٔ دوم گلزنترین بازیکنان تاریخ فوتبال ملی جهان قرار بگیرد. موفق‌ترین سال‌های حضور او در تیم ملی، سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ بوده‌است که در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴ نایب قهرمان و جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان، چهارم شده‌است.

او همچنین در سال ۲۰۱۶ در جام ملتهای اروپا در فرانسه توانست به عنوان قهرمانی با تیم پرتغال دست پیدا کند.


رونالدو آمیزه‌ای از سرعت، قدرت بدنی، شوت‌های پر قدرت، تکنیک و حرکات نمایشی است، او یکی از سریعترین بازیکنان جهان و رکورددار بلندترین پرش در بین بازیکن فوتبال‌های جهان است.

او اکنون دارای ۵ توپ طلا نیز می‌باشد او همچنین در مصاحبه‌ای که با فاکس اسپورت آرژانتین داشت فاش کرد که از سن یازده سالگی به این نتیجه رسیده که یک سروگردن از دیگران بالاتر است و در آن زمان شک نداشته که با بازیکنان هم رده اش متفاوت است و تاکنون بر این اعتقاد مانده‌است.


زندگی حرفه ای

آغاز

رونالدو برای نخستین‌بار در هشت‌سالگی برای آندورینها توپ‌زد؛ باشگاهی که پدرش مدیر تدارکات آن بوده‌است.

در سال ۱۹۹۵، در ده‌سالگی به باشگاه ناسیونال مادیرا پیوست و موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ جوانان شد. پس از آن با اسپورتینگ لیسبون قرارداد امضا کرد.

هیچ اطلاعات دقیقی از مبلغ قرارداد او با اسپورتینگ در دست رهبران باشگاه و عموم مردم نیست.


اسپورتینگ لیسبون

او در آکادمی اسپورتینگ لیسبون پیوست، در مجموعه ورزشی آلکوچته آموزش دید.

او تنها بازیکن فوتبال پرتغالی است که در رده‌های سنی نوجوانان، زیر ۱۶ سال، زیر ۱۷ سال و زیر ۱۸ سال بازی کرده و در نخستین حضور خود در «تیم ب» بازی داده‌شد.

او در نخستین بازی لیگ خود در ردهٔ زیر ۱۶ سال، دوگل به باشگاه فوتبال موریرنز زد. او در تیم ملی زیر ۱۷ سال نیز به‌خوبی ظاهر شد، او در ۱۵ سالگی گرفتار بیماری قلبی شد و به‌نظر می‌رسید که باید فوتبال را کنار می‌گذاشت.

باشگاه از او و خانواده‌اش پشتیبانی‌کردند و رونالدو زیر یک عمل جراحی با لیزری حساس قرار گرفت و مشکلش حل‌شد و دوباره به فوتبال بازگشت.

در سال ۲۰۰۳ بارسلونا قصد به خدمت گرفتن او را داشت.[۳۰] اما سرانجام به منچستر یونایتد پیوست و الکس فرگوسن او را به یک اسطورهٔ بازیکن فوتبال تبدیل‌کرد.


منچستر یونایتد

۲۰۰۵–۲۰۰۳

رونالدو در بازی مقابل چلسی در آوریل 2006


رونالدو در فصل ۰۴–۲۰۰۳ با مبلغ ۱۲ میلیون پوند به منچستر یونایتد پیوست. او نخستین بازیکن فوتبال پرتغالی این باشگاه بود. او قصد داشت در منچستر پیراهن شمارهٔ ۲۸ را بپوشد، اما الکس فرگوسن درخواست او را نپذیرفت و گفت: «تو باید پیراهن شمارهٔ ۷ را بپوشی که پیش از این، بازیکنان افسانه‌ای باشگاه از جمله جورج بست، برایان رابسون، اریک کانتونا و دیوید بکهام آن را می‌پوشیدند و این برای تو یک افتخار است. »

او در نخستین مسابقهٔ خود در منچستر، ۶۰ دقیقه مقابل بولتون واندررز بازی کرد. وی نخستین گل خود در این باشگاه در ماه نوامبر، در یک ضربهٔ آزاد مقابل پورتسموث به‌ثمر رساند. پس از ماه نوامبر، رونالدو هزارمین گل تاریخ باشگاه مقابل میدلزبورو به‌ثمر رساند؛ اگرچه منچستر در این بازی به‌شدت شکست‌خورد.


در نوامبر و دسامبر ۲۰۰۶، رونالدو به‌عنوان بازیکن برتر ماه لیگ انگلستان برگزیده‌شد. او پس از دنیس برکمپ و رابی فاولر سومین بازیکن تاریخ لیگ انگلستان است که دوماه متوالی به‌عنوان بازیکن برتر برگزیده شده‌است.

در فصل بهار سال ۲۰۰۷، خبر ورود رونالدو به رئال مادرید منتشر گردید. رئال آماده بود تا ۸۰ میلیون یورو برای خرید او پرداخت‌کند. با این حال، او پیشنهاد رئال را نپذیرفت و قراردادی معادل ۱۲۰ هزار یورو به‌شکل هفتگی با منچستر تمدید کرد. او گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه منچستر یونایتد بوده‌است.

در پایان فصل لیگ قهرمانان اروپا ۰۸–۲۰۰۷ با حساب همهٔ مسابقات، او ۴۲ گل به‌ثمر رسانده‌است که هنوز هم در زندگی حرفه‌ای او یک رکورد محسوب می‌شود.

اسکای اسپورت در ۵ ژوئن گزارش‌دادند: «رئال مادرید با قیمت سال گذشته باری دیگر به رونالدو پیشنهاد پیوستن به کهکشانی‌های مادریدی را داد. » بنابراین، منچستر یونایتد این درخواست غیرقانونی رئال را به فیفا گزارش‌داد. حدس‌ها و گمانه‌زنی‌ها در ۶ اوت به پایان‌رسید؛ هنگامی که رونالدو اعلام کرد که تنها یک سال دیگر در منچستر خواهد ماند.


پیوستن به رئال مادرید

در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹، رئال مادرید تأیید کرد که رونالدو در ۱ ژوئیه به این باشگاه خواهد پیوست.

رونالدو شش سال با این باشگاه قرارداد امضا کرده‌است. این باشگاه هر فصل ۱۳ میلیون یورو و در مجموع شش سال، ۹۴ میلیون یورو به او پرداخت خواهدکرد و قیمت خروج او از رئال ۱ میلیارد یورو تعیین‌شده که یک رکورد است.

طی مراسم استقبال از او در ۶ ژوئیه، ۸۰ هزار نفر به ورزشگاه سانتیاگو برنابئو آمدند که این تعداد استقبال‌کننده نیز یک رکورد به‌شمار می‌رود. این تعداد استقبال‌کننده، رکورد ورود دیگو آرماندو مارادونا به ناپولی را شکست.


برای آماده‌سازی رونالدو در رئال، یک بازی میان رئال و شامروک روورز انجام‌گرفت. این بازی با گل دقایق پایانی کریم بنزما پایان‌یافت. رونالدو نخستین گلش در باشگاه جدید خود را مقابل باشگاه فوتبال ال‌دی‌یو کیتو در اکوادور به‌ثمر رساند.


او فصل خوبی را با رئال در لیگ قهرمانان اروپا ۱۰–۲۰۰۹ تجربه‌کرد و در مرحلهٔ گروهی، دو بار در ضربهٔ آزاد به باشگاه زوریخ گل‌زد. این دوگل، نخستین گل‌های او در رئال در لیگ قهرمانان اروپا بوده‌است. سپس با به‌ثمر رساندن دوگل مقابل ویارئال، به اولین بازیکنی تبدیل شد که در چهار بازی اول لالیگایی‌اش موفق به گلزنی می‌شود. در بازی بعدی لیگ قهرمانان اروپا، دوگل را مقابل المپیک مارسی به‌ثمر رساند. سپس دچار آسیب‌دیدگی مچ پا شد و به‌سختی مقابل باشگاه سویا بازی کرد.


در ماه اکتبر، در بازی با تیم ملی فوتبال مجارستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی، دوباره مچ پای او آسیب‌دید و نتوانست تا ماه نوامبر فوتبال بازی کند. او هم‌چنین در بازی ال کلاسیکو که رئال بازی را ۰–۱ به بارسلونا واگذار کرد، از مصدومیت مچ پا رنج می‌برد. رئال در این فصل در لا لیگا به مقام دوم رسید و در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا از المپیک لیون شکست‌خورد و نتوانست به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی راه پیداکند.


یوونتوس

در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۸، رونالدو با قراردادی به ارزش ۱۱۲ میلیون یورو به باشگاه یوونتوس پیوست، که او را به گران‌قیمت‌ترین بازیکن بالای ۳۰ سال تبدیل کرد و همچنین این مبلغ بالاترین مبلغی است که یک باشگاه ایتالیایی برای یک بازیکن هزینه کرده‌است. رونالدو اعلام کرد که به یک چالش جدید نیاز داشته و به همین دلیل تصمیم به ترک رئال مادرید گرفته‌است.



افتخارات


باشگاهی

منچستر یونایتد


    جایزه براوو ۲۰۰۴
    لیگ برتر فوتبال انگلستان: ۰۷–۲۰۰۶، ۰۸–۲۰۰۷، ۰۹–۲۰۰۸
    جام حذفی فوتبال انگلستان: ۰۴–۲۰۰۳؛ نایب قهرمانی: ۰۵–۲۰۰۴، ۰۷–۲۰۰۶
    کارلینگ کاپ: ۰۶–۲۰۰۵، ۰۹–۲۰۰۸
    جام خیریه انگلستان: ۲۰۰۷
    لیگ قهرمانان اروپا: ۰۸–۲۰۰۷؛ نایب قهرمانی: ۰۹–۲۰۰۸
    نایب قهرمانی سوپرجام اروپا: ۲۰۰۸
    جام باشگاه‌های فوتبال جهان: ۲۰۰۸

رئال مادرید


    لا لیگا: ۱۲–۲۰۱۱، ۱۷–۲۰۱۶
    کوپا دل ری: ۱۱–۲۰۱۰، ۱۴–۲۰۱۳؛ نایب قهرمانی: ۱۳–۲۰۱۲
    سوپرکوپا د اسپانیا: ۲۰۱۲؛ نایب قهرمانی: ۲۰۱۱، ۲۰۱۴
    لیگ قهرمانان اروپا: ۱۴–۲۰۱۳، ۱۶–۲۰۱۵، ۱۷–۲۰۱۶، ۱۸–۲۰۱۷
    سوپرجام اروپا: ۲۰۱۴، ۲۰۱۶
    جام باشگاه‌های فوتبال جهان: ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷


ملی

پرتغال


    جام ملت‌های اروپا: نایب‌قهرمانی: ۲۰۰۴
    جام جهانی: مقام چهارم: ۲۰۰۶
    جام ملت‌های اروپا: قهرمانی:۲۰۱۶


انفرادی

    توپ طلای اروپا: ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ ،۲۰۱۴،[۲۳۶] ۲۰۱۳،[۲۳۵] ۲۰۰۸
    ستارگان تیم‌های فینالیست جام ملت‌های اروپا تیم منتخب جام ملت‌های اروپا: ۲۰۰۴، ۲۰۱۲
    تیم سال یوفا: ۲۰۰۴، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴
    بهترین بازیکن سال سر مت بازبی: ۰۴–۲۰۰۳، ۰۷–۲۰۰۶، ۰۸–۲۰۰۷
    بازیکن جوان سال پی‌اف‌ای: ۰۷–۲۰۰۶
    بازیکن سال پی‌اف‌ای: ۰۷–۲۰۰۶، ۰۸–۲۰۰۷
    بازیکن سال اتحادیه نویسندگان فوتبالی: ۰۷–۲۰۰۶، ۰۸–۲۰۰۷
    بازیکن فصل لیگ برتر انگلستان: ۰۷–۲۰۰۶، ۰۸–۲۰۰۷
    آقای گل لیگ برتر انگلستان: ۰۸–۲۰۰۷
    کفش طلای اروپا: ۰۸–۲۰۰۷، ۱۱–۲۰۱۰، ۱۴–۲۰۱۳، ۲۰۱۴–۱۵
    جایزه بهترین بازیکن سال اروپا: ۱۴–۲۰۱۳، ۲۰۱۶–۲۰۱۵
    بازیکن سال مجله ورلد ساکر: ۲۰۰۸، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴
    جایزه پوشکاش فیفا: ۲۰۰۹
    آقای گل لالیگا: ۱۱–۲۰۱۰، ۱۴–۲۰۱۳، ۱۵–۲۰۱۴ ،۱۷–۲۰۱۶
    آقای گل کوپادل ری: ۲۰۱۰–۱۱
    جوان اول فوتبال اروپا: ۲۰۰۴
    تیم منتخب یورو: ۲۰۱۲
    بهترین فوروارد لالیگا: ۲۰۱۳–۱۴
    بهترین بازیکن لالیگا: ۲۰۱۳–۱۴
    بهترین گل لالیگا: ۲۰۱۳–۱۴
    آقای گل یورو: ۲۰۰۴، ۲۰۱۲
    ارزشمندترین بازیکن لالیگا: ۱۳–۲۰۱۲
    حضور در تیم سال لیگ قهرمانان اروپا: ۱۴–۲۰۱۳، ۱۵–۲۰۱۴
    بازیکن سال اسپانیا از نظر نویسندگان مارکا: ۲۰۱۰–۱۱، ۲۰۱۲–۱۳، ۲۰۱۳–۱۴
    جایزه The best فیفا: ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به عنوان برنده بهترین بازیکن جهان[۲۳۷]
    بهترین مهاجم لیگ قهرمانان اروپا در فصل17-2016



گل‌های ملی


گل‌های ملی رونالدو به همراه نتایج آن بازی‌ها

(برای بزرگ تر شدن تصویر روی ان کلیک کنید)


آمار ملی

تا ۱۱ ژوئن ۲۰۱۷

(برای بزرگ تر شدن تصویر روی ان کلیک کنید)

آمار باشگاهی

تا ۵ ژوئن ۲۰۱۷
(برای بزرگ تر شدن تصویر روی ان کلیک کنید)